Program „Dobry Start” w Gminie Mielec - Dla kogo
wsparcie?
Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na rozpoczynające
rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia, a w przypadku dzieci
niepełnosprawnych do ukończenia 24 roku życia.
Ważne!
- Świadczenie dobry start przysługuje dzieciom uczącym się w
szkole ( szkoła oznacza: szkołę podstawową, szkołę
ponadpodstawową, klasy dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej
prowadzone w szkole ponadpodstawowej, szkołę artystyczną, w
której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki, a także
młodzieżowy ośrodek socjoterapii, specjalny ośrodek
szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, ośrodek
rewalidacyjno-wychowawczy).
- Program nie obejmuje dzieci realizujących przygotowanie
przedszkolne ani w przedszkolu, ani w tzw. „zerówce” prowadzonej
w szkole. Nie obejmuje także studentów.
- Świadczenie dobry start nie podlega unijnej koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego. Oznacza to, że gmina ustala
prawo do świadczenia dobry start samodzielnie i nie przekazuje
wniosku do wojewody, nawet jeśli jeden z rodziców dziecka
przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - w państwie
Unii Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii.
- Jak otrzymać świadczenie dobry start?
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić
jeden z rodziców dziecka, opiekun prawny lub opiekun faktyczny
dziecka, a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej –
rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor
placówki opiekuńczo-wychowawczej.
- Gdzie złożyć wniosek?
Wnioski o świadczenie będą przyjmowane i realizowane przez Dział
Świadczeń Rodzinnych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mielcu
pokój nr 4, ul. Głowackiego 5, 39-300 Mielec.
- Kiedy złożyć wniosek?
Wniosek będzie można składać już od 1 lipca online przez
stronę Ministerstwa Rodziny
www.empatia.mrpips.gov.pl
oraz przez bankowość elektroniczną, a od 1 sierpnia drogą
tradycyjną (papierową).
Godziny przyjmowania wniosków:
poniedziałek - 7.30. do 17.00
wtorek - 7.30. do 15.30
środa - 7.30. do 15.30
czwartek - 7.30. do 15.30
piątek – 7.30 do 14.00
Ważne! Wniosek należy złożyć do 30 listopada.
- Kiedy rodzina otrzyma wsparcie?
W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, rodziny
wyprawkę otrzymają nie później niż 30 września. W przypadku wniosków
złożonych w kolejnych miesiącach gmina będzie miała maksymalnie 2
miesiące od dnia złożenia wniosku na jego rozpatrzenie i wypłatę
świadczenia.
Wzór wniosku o świadczenie dobry start oraz załącznik do wniosku
o świadczenie dobry start (w formie tradycyjnej do złożenia od 1
sierpnia br.)
https://www.gov.pl/web/rodzina/wzor-wniosku-o-swiadczenie-dobry-start
UWAGA! Przyznanie przez organ właściwy świadczenia „Dobry Start”
nie wymaga wydania decyzji – organ właściwy przesyła wnioskodawcy
informację o przyznaniu świadczenia na wskazany przez niego adres
poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty
elektronicznej we wniosku.
W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty
elektronicznej we wniosku, ma możliwość osobistego odebrania od
organu informacji o przyznaniu świadczenia „Dobry Start”.
Nieodebranie informacji o przyznaniu świadczenia nie wstrzymuje jego
wypłaty.
|